//מלי מנפצת המיתוסים, חלק א: פחמימות או לא להיות

מלי מנפצת המיתוסים, חלק א: פחמימות או לא להיות

מוסד הדיאטות ידע הרבה מהפכות במאה השנים האחרונות, ובכל זאת נראה שיש אמונות ומיתוסים שלמרות שהם שייכים לתקופות חשוכות – עדיין נשארו איתנו. מי שמעוניין בדיאטה אמיתית שמשיגים בה הישגים שנשמרים לאורך זמן לא יתפתה לכדורים למיניהם, לצומות ולדיאטות כרוב שונות ומשונות – אבל גם אחרי כל אלה, נותרו בתודעה לא מעט מיתוסים בנושא. מי שרוצה לצאת ממעגל הדיאטות האכזרי והמאמלל חייבת לעשות חישוב מסלול מחדש – ולעלות על דרך אחרת, חדשה וחכמה יותר.
אז הגיע הזמן להיפרד מכמה מיתוסים:

  1. על מנת לרדת במשקל יש להימנע מפחמימות

פשוט לא נכון!

הפחמימות הן הדלק העיקרי של הגוף, והוא חייב אותן כדי לתפקד, בדיוק כמו שמכונית חייבת דלק כדי לנסוע. אם אוכלים מעט מדי פחמימות, או לא אוכלים בכלל, הגוף מצמצם את רמת הפעילות שלו למינימום ההכרחי ונכנס למצב "הישרדות". כלומר, כשחסרות פחמימות הגוף מתרגל לשרוף פחות קלוריות.

בנוסף, הימנעות מפחמימות היא מתכון בטוח לזלילות הגדולות של הערב או סוף השבוע, כי היא יוצרת רעב מתמשך ומציק.

בשורה התחתונה – הימנעות מפחמימות גם מונעת מאתנו להשיג ירידה אמתית במשקל, כזו שיש לה סיכוי טוב להישמר כי הגוף ממשיך לשרוף הרבה. וכששורפים יותר קל לשמור על המשקל. שלא לדבר על כך שהפחתת פחמימות גם פוגמת לנו באיכות החיים ובמצב הרוח..

  1. התחלת דיאטה? שלום למתוקים

מפתיע, אבל הימנעות ממתוקים גם היא לא נכונה לתהליך ההרזיה!

ראשית, עלינו לזכור שסוכרים  = פחמימות. אותו חומר בדיוק. פשוט: הסוכרים המתוקים מופיעים במזון ביחידות בודדות (ולכן נקראים סוכרים פשוטים), בעוד שבסוכרים הלא מתוקים היחידות הבודדות מתחברות לשרשראות (ולכן נקראים סוכרים מורכבים), ואז לא מרגישים את הטעם המתוק.

נכון שרוב המזונות המתוקים אינם מספקים ויטמינים ומינרליים החשובים לבריאות בנוסף לפחמימות, לכן הם זכו לשם "קלוריות ריקות" ולכן גם צריך להגביל את אכילתם, אבל זה לא אומר שהסוכרים עצמם מזיקים או משמינים יותר מסוכרים במזונות הלא מתוקים.

בסופו של דבר מה שמשנה זה הכמות – למשל, במקופלת יש אותה כמות פחמימות כמו בשתי פריכיות. הקלוריות הנוספות בהם מגיעות משומנים שנמצאים במתוקים הללו, וזה מה שבאמת משמין; אבל זה לא אומר שאי אפשר לאכול מתוקים! פשוט צריך לאכול בכמויות שפויות. ודווקא כשמורידים את התוויות מהמתוקים ומפסיקים להתייחס אליהם כחטאים או אסורים או מזיקים לבריאות, ומשלבים אותם עם תפריט מאוזן, מצליחים לשמור על שליטה בכמויות.

למשל, לאכול בארוחת ביניים לחם עם ממרח מתוק, לאכול מתוק בכמות קטנה מיד אחרי ארוחה כאשר הגוף שבע, ולשלב תמיד שתיה חמה – שתאריך את זמן ההנאה ממנו..

  1. הפרדה בין פחמימות לחלבונים – מתכון בטוח

להיפך! רצוי לשלב פחמימות וחלבונים באותה ארוחה

זה לא תוסס, לא מזיק, ולא "לא מתעכל" כשאוכלים פחמימות וחלבונים באותה ארוחה.

יתרה מכך, שילוב של פחמימות וחלבונים הוא ההרכב ההכרחי לירידה במשקל. שילוב של חלבון בארוחה מונע מאתנו להפריז בכמות הפחמימה, ובנוסף, מאט את קצב הספיגה של הפחמימות, מה שמביא לתחושת שובע לאורך זמן.

חוץ מזה, מחקרים מראים שכמות גדולה מדי של חלבון בתפריט אינה בריאה, ומנה מכובדת של פחמימות מסייעת להימנע ממצב זה.

לכן כל ארוחה עיקרית צריכה לכלול את שני המרכיבים ביחס לטובת הפחמימות – וכמובן בשילוב ירקות.

 

אז הפסקנו לפחד מפחמימות? מ-עכ-שיו!

מלי מנפצת המיתוסים, חלק ב' – עוד אמונות שאפשר להגיד להן יפה שלום

2017-10-31T10:56:16+00:00